Siirry pääsisältöön

Mietteitä liikunnasta



Tällä kertaa blogissa on muutaman opiskelijan mietteitä liikunnasta. 


Kalle: Perusliikuntaa
Olen 19-vuotias datanomiopiskelija Pokesta. Harrastan perusliikuntaa, esimerkiksi uimista ja kävelyä. Koetan myös kävellä kaikki matkat, jotka voin. Olen harrastanut liikuntaa pienestä pitäen. Matkaa olen uinut jo kaksi vuotta.



Mikko: Minä, judo & liikkuminen
Liikkuminen on tärkeää, vaikka se ei aina tunnukaan siltä. Helpompaa on vain jäädä kotiin lepäämään, eikö vain? Jokaisella on omat kokemuksensa liikunnasta, myös minullakin. Olen huomannut pitäväni liikkumisesta, mutta ajatus liikkeelle lähtemisestä on silti jokseenkin uuvuttava. Varsinaista syytä uuvuttavalle ololle ei ole, pääasiassa kaikki johtuu vain siitä suurimmasta ja painavimmasta synnistä; laiskuus.

Peruskoulun jälkeen olen alkanut seurata elämäntapojani hieman enemmän. Liikuntaa olen lisännyt käymällä salilla, lenkkeilemällä, luonnossa liikkumisella sekä judoa harrastamalla. Judosta sekä luonnon keskellä liikkumisesta olen erityisesti pitänyt eniten; judosta siksi, koska se opettaa minua hallitsemaan muun muassa tasapainoa ja kroppaani. Luonnossa liikkuminen taas siksi, koska se rauhoittaa mieltä ja selventää ajatuksia.

Luonnossa voi aina liikkua. Missä vain voi liikkua koska vain tahansa. Judo on poikkeus omalla tavallansa, sillä sitä ei voi harrastaa missä tahansa mihin aikaan itse haluaa. Judoa, jossa minä olen mukana, pitää yllä taitavasti Liikkuva Poke. Valitettavasti se ei ole ollut opiskelijoiden suosiossa kaikesta mainostuksesta huolimatta, mikä on taas lisännyt riskiä judon loppumiseen. Joten, jos sinulla on pienintäkään innostusta kokeilla uusia lajeja, tai muuten vain harrastaa jotain mielenkiintoista, niin liity Liikkuvan Poken pitämään judoon edes kokeilumielessä. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Judon harrastamisen lisäksi olen silloin tällöin käynyt edellä mainitusti paikallisella kuntosalilla. Yleensä teen kevyitä ja yksinkertaisia treenejä, sillä kuntosalitreenien suunnittelu ei kuulu vahvuuksiini. Ehkä tulevaisuudessa treenien tekeminen ja suunnittelu onnistuvat paremmin, tosin en usko silloinkaan tekeväni minkäänlaisia Arnold Schwarzenegger –treenejä.

Liikkumisen tavoin myös lepääminenkin on tärkeää, sillä koskaan ei kannata polttaa itseään loppuun. Aina ei tarvitse olla itselleen tiukka, välillä voi myös nauraa ja antaa elämän pyöriä eteenpäin ilman turhaa stressiä. Tai ainakin niin minä ajattelen.



Viljami: Kuntopyörällä polkemista
Olen 17-vuotias merkonomiopiskelija Pokesta. Aloin vuoden alussa polkemaan kuntopyörällä 10 kilometriä joka päivä. Vaikka olin vuoden alussa kipeänä, olen ottanut kiinni menetettyjä päiviä polkemalla joinain päivinä enemmän. Olen polkenut tänä vuonna 220 kilometriä.



Tommi: Liikkuminen vapaa-ajalla
Liikkumista kannattaa harrastaa edes jossain muodossa. Oli se sitten jokapäiväistä tai sitten kerta viikkoon olevaa liikkumista. Liikunta parantaa mieltä ja vahvistaa kehoasi monella eri tavalla.

Jos et tiedä mistä aloittaa liikkumista, niin aloita vaikka ihan perus kävelylenkeillä ja siirry sitten hieman raskaampiin lajeihin, kuten esim. jalkapallo, koripallo, sähly, laskettelu jne. Jos sitten innostut liikkumaan kunnolla ja haluat jatkaa sen harrastamista, niin siitä vaan, jatka sen harrastamista niin pitkälle kuin intoa riittää.

Omalla kohdalla se ei oikein onnistunut. Olen käynyt kävely- ja pyörälenkeillä, laskettelemassakin muutamaan otteeseen ja uinutkin kesän helteissä, mutta innostusta ei ole riittänyt jatkaa näitä harrastuksia. Kävelen toki paljon koulumatkoja pysäkiltä kotiin tai matkahuoltoon.

Muistakaa liikkua, jos innostutte, ei sen kummempaa. 



Juha: Liikunnan vaikutukset
Liikunta parantaa tutkitusti hyvinvointia ja suorituskykyä. Se auttaa painon hallinnassa ja antaa positiivisia vaikutuksia mieleen. Lisäksi liikunnan on havaittu vaikuttavan aivojen terveyteen ja toimintakykyyn samalla tavalla kuin koko muun kehon terveyteen ja toimintakykyyn.

Muutokset aivojen aineenvaihdunnassa. Se lisää aivojen verenkiertoa, parantaa hapensaantia ja lisää välittäjäaineiden ja aivoperäisen hermokasvutekijän määrää.

Muutokset aivojen rakenteessa. Hyvä kestävyyskunto on yhdistetty aivojen rakenteiden kehittymiseen, kuten suurempaan hippokampukseen eli aivoturso oppimisen ja muistamisen keskus. sekä tyvitumakkeiden etuosien (eli joukko etuaivojen rakenteita, jotka ovat tärkeitä aivoalueita toiminnanohjaukselle) tilavuuteen lapsilla.

Muutokset aivojen toiminnassa. Liikunnan on havaittu lisäävän myös aivosolujen ja rakenteiden välisiä yhteyksiä, tihentävän olemassa olevia hermoverkkoja ja lisäävän aivojen sähköistä aktiivisuutta.

Motoriikkaa ja tiedollista toimintaa
Liikkuminen lisää kehitystä ja erilaisten taitojen oppimista ja tukee sitä kautta kognitiivista toimintaa, sillä kognitiiviset ja motoriset taidot kehittyvät samaan aikaan ja hermoston mekanismit vastaavat niiden ohjauksesta.

Liikkuminen tarjoaa sosiaalisia tilanteita
Liikunta antaa sosiaalisia tilanteita ja mahdollisuuksia vuorovaikutukseen, jotka auttavat vertaissuhteiden syntyä. Vertaissuhteet auttavat oppilaan jaksamista, kouluun kiinnittymistä ja koulumenestystä. Lisäksi liikkumisen nostaa nähtävästi itsetuntoa, kouluviihtyvyyttä, oppitunneilla osallistumista ja työrauhaa. 

Nämä ovat muita mahdollisia selityksiä sille, miksi liikkuminen on hyödyllistä koulumenestykselle ja oppimiselle.

Liikunnan määrä
Liikunnan ei tarvitse olla kovaa rasitusta, jos halua pitää kuntoa koholla. Metsäretket, soutelu järvellä ja mökkijumppa sopivat oikein hyvin lomailijan kesäliikunnaksi, eikä turhaa stressiä liikuntatauosta kannata ottaa. Kunto ei romahda hetkessä ja vähäiselläkin liikunnalla kunto pysyy tasollaan yllättävän vähällä.


Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Menestys on hyvinvoinnin sivutuote

Me, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto, olemme olleet nyt toista vuotta mukana liikkuva opiskelu –ohjelmassa, joka on meillä tunnettu Liikkuva Poke -toimintana. Nyt olemme hiljattain saaneet omat nettisivut ja aloitamme myös Liikkuvan Poken ikioman blogin. Minä sain kunnian olla ensimmäinen blogin kirjoittaja. Ajatus on, että joku pokelainen tai Poken yhteistyökumppani kirjoittaisi vuorollaan.   Olen pohtinut blogikirjoituksen aihetta jo jonkin aikaa ja itselle on kirkastunut muutama teema, joita pidän tärkeänä ja jotka ovat olleet ajatuksissani kuluneen syyslukukauden ajan. Näitä teemoja ovat yksinäisyys, yhdessä tekeminen ja välittäminen.   Nyt syksyllä olemme olleet uuden edessä. Meillä ammatillisella puolella on käynnissä reformi, jonka myötä saadaan jokaiselle yksilölle oman näköinen opintopolku ja mahdollisuus edetä omaan tahtiin. Väsäämme verkkokursseja ja olemme mukana digin voittokulussa. Tämä kaikki on vääjäämättä tätä päivää emmekä voi mennä eri suuntaan tämän yht

Liikunta tulevan nuoriso-ohjaajan silmin.

Olen toisen vuoden kasvatus- ja ohjausalan opiskelija POKE:lta ja olen nyt suorittamassa työharjoittelua Liikkuvan Poken mukana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että olen liikunnanopettaja Ullan mukana hänen oppitunneillaan ja saan myös itse ohjata opetusta. Olen tähän mennessä mm. vetänyt liikuntatunneilla alkulämmittelyjä sekä ottanut vetovastuun jalkapallon ja pesäpallon ohjauksesta. Lisäksi vedän sählykerhoa tiistaisin Opinahjolla, tosin sana sählykerho on ehkä hieman harhaanjohtava, koska tarkoitus on vaan lähinnä pelailla.  Omasta liikuntataustastani sen verran että olen liikkunut siitä asti kun muistan, lapsena pelattiin kavereiden kanssa milloin mitäkin pihapelejä. Pienenä poikana tuli myös käytyä joitakin kertoja yleisurheilukisoissa. Pienestä pitäen pallopelit ovat kuitenkin olleet itselleni   mieluisimpia ja yläasteella liityinkin Suolahden Urhon jalkapallojoukkueeseen, jossa tulikin sitten pelattua junioreissa sekä miesten edustusjoukkueessa kymmenisen vuot

STRESSI.

Stressi on jokaiselle tuttua. Siksi siitä pitää puhua. Liikkuva Blogi on jälleen kerännyt oppilaiden pohdinnat talteen. Tällä kertaa aiheena on mielenterveys, tarkemmin sanottuna stressi. Stressi - Viljami Itselläni ei ollut stressin kanssa kokemusta ennen ammattikoulua. Olin tietenkin aiemmin joitain asioita jännittänyt tai pelännyt mutta en stressannut näistä. Ammattikoulussa kuitenkin vastuu opiskelusta ja kurssien suorittamisesta aiheutti ensimmäistä kertaa elämässäni jatkuvaa stressiä. Pääsen stressistä eroon viettäen aikaa kavereitteni kanssa Stressi - Mistä saan sitä ja miten pärjään sen kanssa – Mikko Stressi on minulla arkinen asia. Todella arkinen asia. Saan stressiä todella helposti, mutta en osaa purkaa sitä tarpeeksi hyvin. Stressi kuormittaa minua vahvasti.     Mikä tuottaa minulle stressiä? Todella moni asia. Esimerkiksi, jos minulla on viikon aikana monta eri aikaa varattuna moneen eri paikkaan, alan stressata.     Miten saan sitten stressiä purettua? Pelaa