Siirry pääsisältöön

Liikunta tulevan nuoriso-ohjaajan silmin.


Olen toisen vuoden kasvatus- ja ohjausalan opiskelija POKE:lta ja olen nyt suorittamassa työharjoittelua Liikkuvan Poken mukana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että olen liikunnanopettaja Ullan mukana hänen oppitunneillaan ja saan myös itse ohjata opetusta. Olen tähän mennessä mm. vetänyt liikuntatunneilla alkulämmittelyjä sekä ottanut vetovastuun jalkapallon ja pesäpallon ohjauksesta. Lisäksi vedän sählykerhoa tiistaisin Opinahjolla, tosin sana sählykerho on ehkä hieman harhaanjohtava, koska tarkoitus on vaan lähinnä pelailla. 



Omasta liikuntataustastani sen verran että olen liikkunut siitä asti kun muistan, lapsena pelattiin kavereiden kanssa milloin mitäkin pihapelejä. Pienenä poikana tuli myös käytyä joitakin kertoja yleisurheilukisoissa. Pienestä pitäen pallopelit ovat kuitenkin olleet itselleni  mieluisimpia ja yläasteella liityinkin Suolahden Urhon jalkapallojoukkueeseen, jossa tulikin sitten pelattua junioreissa sekä miesten edustusjoukkueessa kymmenisen vuotta. Selkeä ykköslajini on kuitenkin Salibandy. perustimme kavereiden kanssa vuonna 1992 Suolahden urhon salibandyjaoston ja lähdimme pelaamaan sarjaan, siitä lähtien olen pelannut säbää eri joukkueissa tässä vuosien varrella. Olen myös nyt neljättä vuotta mukana Suolahden Urhon naisten salibandyjoukkueen taustavoimissa.

Mitä liikunnan ohjaamiseen tulee, olen pariin kertaa työskennellyt Ammattikoulun sählykerhon vetäjänä, mikä on tarkoittanut käytännössä sitä, että olen kerännyt koululle joukkueen jonka kanssa olemme treenanneet läpi lukuvuoden ja käyneet erilaisissa turnauksissa. Liikunnan ohjaaminen on itselleni erittäin mielekästä ja onkin erityisen palkitsevaa kun saa opiskelijat innostumaan liikunnasta ja kokeilemaan heille uusiakin lajeja. Lisäksi jo nyt tässä harjoittelun aikana on tullut huomattua sellainenkin tosiasia että liikunta yhdistää, nimittäin on hirveän mukavaa kun opiskelijat, joille olen tunteja vetänyt moikkaavat koulun käytävällä vastaan tullessaan. Tätä tuskin tapahtuisi mikäli en olisi saanut tätä hienoa mahdollisuutta päästä suorittamaan harjoittelua Liikkuvaan Pokeen.

Harjoittelun aikana olen oppinut tulkitsemaan enemmän nuorten käyttäytymistä kuin aiemmin ja huomannut sen että hyvin aktiivisesti opiskelijat osallistuvat pääsääntöisesti liikuntatunneilla. 

Työharjoitteluuni kuului näyttö, jonka suoritin neljällä eri kerralla, eli Järjestin yhden ryhmän kanssa metsäretken Pyhä-Häkin kansallispuistoon. Koululla järjestettiin nuorten ideantyöpajan TulevaisuusSessio, jossa olin mukana,  Lisäksi ohjasin kuntosali tunnin. Sisä-Suomen lehti järjesti Sisis-kävlyn, jonka teemana oli kiusaaminen ja yksinäisyys, juttelin kävelyn aikana osallistujien kanssa kyseisistä aiheista. 

Sain myös harjoittelun ajaksi aktiivisuusrannekkeen, jonka käytön opettelin ja ohjeistin sen käyttöä myös opiskelijoille.

Nyt rupeaa harjoittelu olemaan ohitse ja palaan ensiviikolla takaisin koulun penkille opiskelijan rooliin. Menneet 5 viikkoa olivat kyllä erittäin antoisat ja opettavaiset, olen erittäin mielissäni että sain mahdollisuuden suorittaa harjoittelun Liikkuvan Poken alaisuudessa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Menestys on hyvinvoinnin sivutuote

Me, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto, olemme olleet nyt toista vuotta mukana liikkuva opiskelu –ohjelmassa, joka on meillä tunnettu Liikkuva Poke -toimintana. Nyt olemme hiljattain saaneet omat nettisivut ja aloitamme myös Liikkuvan Poken ikioman blogin. Minä sain kunnian olla ensimmäinen blogin kirjoittaja. Ajatus on, että joku pokelainen tai Poken yhteistyökumppani kirjoittaisi vuorollaan.   Olen pohtinut blogikirjoituksen aihetta jo jonkin aikaa ja itselle on kirkastunut muutama teema, joita pidän tärkeänä ja jotka ovat olleet ajatuksissani kuluneen syyslukukauden ajan. Näitä teemoja ovat yksinäisyys, yhdessä tekeminen ja välittäminen.   Nyt syksyllä olemme olleet uuden edessä. Meillä ammatillisella puolella on käynnissä reformi, jonka myötä saadaan jokaiselle yksilölle oman näköinen opintopolku ja mahdollisuus edetä omaan tahtiin. Väsäämme verkkokursseja ja olemme mukana digin voittokulussa. Tämä kaikki on vääjäämättä tätä päivää emmekä voi mennä eri suuntaan tämän yht

STRESSI.

Stressi on jokaiselle tuttua. Siksi siitä pitää puhua. Liikkuva Blogi on jälleen kerännyt oppilaiden pohdinnat talteen. Tällä kertaa aiheena on mielenterveys, tarkemmin sanottuna stressi. Stressi - Viljami Itselläni ei ollut stressin kanssa kokemusta ennen ammattikoulua. Olin tietenkin aiemmin joitain asioita jännittänyt tai pelännyt mutta en stressannut näistä. Ammattikoulussa kuitenkin vastuu opiskelusta ja kurssien suorittamisesta aiheutti ensimmäistä kertaa elämässäni jatkuvaa stressiä. Pääsen stressistä eroon viettäen aikaa kavereitteni kanssa Stressi - Mistä saan sitä ja miten pärjään sen kanssa – Mikko Stressi on minulla arkinen asia. Todella arkinen asia. Saan stressiä todella helposti, mutta en osaa purkaa sitä tarpeeksi hyvin. Stressi kuormittaa minua vahvasti.     Mikä tuottaa minulle stressiä? Todella moni asia. Esimerkiksi, jos minulla on viikon aikana monta eri aikaa varattuna moneen eri paikkaan, alan stressata.     Miten saan sitten stressiä purettua? Pelaa